Info @ pardisnoor.com
تلفن :۹۱۰۰۸۸۰۸-۰۲۱
۰۲۱-۹۲۰۰۸۸۰۸
تلگرام : ۰۹۱۹۸۰۱۶۴۰۰
کلینیک رادیوکموآمبولیزاسیون تومورهای کبد

رادیو كمو آمبولیزاسیون 

رادیوكموآمبولیزاسیون شریان كبدی روشی جدید جهت انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی همزمان است كه تركیب این دو روش علاوه بر شیمی درمانی تومورهای كبدی , رادیوتراپی  تومور ها نیز انجام می شود. همزمانی انجام این دو روش , نتیجه درمانی موثرتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.

 

 

 

رادیو دارو 

رادیودارو ذرات رادیواكتیو می باشند كه قابلیت پرتو دهی با اشعه بتا دارند و می توانند 80 تا 100 میلیمتری اطراف خود را پرتو دهی نمایند و سلولهای توموری را با اشعه از بین ببرند. باین ترتیب تزریق خود رادیو دارو به داخل كبد باعث می شود تومورهای كبدی از فاصله نزدیك تحت پرتودرمانی قرار بگیرند و رادیوتراپی موضعی انجام شود.

 

 

مزایای رادیو كموآمبولیزاسیون 

–  همزمانی انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی ضایعات كبدی
–  نتیجه درمانی مطلوبتر در انجام دو روش شیمی درمانی و رادیوتراپی
– ماندگاری خواص رادیو دارو به مدت دو هفته در كبد
– تسریع درمان متاستازها و درنتیجه كوچك شدن سایز تومورها .

 

آمادگیهای لازم جهت عمل رادیوكموآمبولیزاسیون

– ناشتایی حدود 6 ساعت قبل از عمل
– زدودن موهای زائد کشاله ران
– همراه داشتن مدارک پزشکی مربوط به بیماری
– انجام آزمایش انعقاد خون قبل از عمل

 

 

معاینات لازم قبل از عمل 

لازم است عملكرد كبد شما توسط پزشك متخصص مركز بررسی گردد. در صورتیكه بیماری قلبی یا دیابت دارید حتما پزشك را در جریان قرار دهید تا تمهیدات لازم صورت پذیرد. در صورتیكه داروهایی مانند وارفارین، آسپرین، و پلاویكس مصرف می كنید حتما پزشك را مطلع نمایید .

 

روش انجام عمل رادیو كموآمبولیزاسیون

این كار تحت هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با  بی حسی موضعی انجام می شود, بدین صورت که  ابتدا از طریق شریان کشاله ران راست كاتتر مخصوص وارد شریان كبدی شده و پس از آنژیوگرافی شریان كبدی و مشخص شدن عروق تغذیه كننده تومور, كاتتر به داخل عروق خون رسان تومور هدایت می شود وسپس داروی شیمی درمانی و رادیو دارو همراه با مواد مسدود كننده  به داخل عروق خون رسان تومور تزریق می شود.

 

 

علائم بعد از عمل 

احساس درد بعد از انجام این عمل كه معمولا برحسب موقعیت و وسعت ضایعه به مسكن جواب خواهد داد و برطرف خواهد شد.
تب خفیف كه گاهی تا یك هفته بعد از تزریق وجود خواهد داشت. برای تهوع و استفراغ نیز داروهایی هم در زمان عمل و هم پس از آن تزریق خواهد شد و كاملا طبیعی است.(به علت همزمانی داروهای شیمی درمانی و رادیو دارو ) باید تذكر داده شود كه وجود این علائم بعد از عمل رادیوكموآمبولیزاسیون طبیعی می باشد. ولی در صورت تغییرات ناگهانی , تب شدید , لرز و درد غیر قابل كنترل حتما پزشك معالج را در مطلع نمایید.
معمولا این عمل بصورت سرپایی انجام می شود و بیمار 3 تا 4 ساعت پس از آن مرخص می شود. ممكن است برحسب وضعیت بیمار نیاز به بستری شدن تا 24 ساعت پس از عمل باشد.

 

توجه کنید :

كه ماده رادیواكتیو تزریق شده تابش كننده بتا با برد كم می باشدو خطری برای اطرافیان نداشته و از طریق ادرار و مدفوع نیز دفع نمیگردد. لذا تمهیدات خاصی لازم نمیباشد و مواد رادیواكتیو پس از مدتی خود بخود از بین می روند.
در زمان ترخیص نیز به شما داروهای ضد درد، ضد تب، ضد تهوع و آنتی بیوتیك داده خواهد شد .

 

اقدامات پیگیری پس از عمل رادیوكموآمبولیزاسیون 

بیمار پس از یك هفته قادر به انجام فعالیت های عادی می باشد. جهت ارزیابی موفقیت درمان، یك ماه پس از عمل رادیوكموآمبولیزاسیون سی تی اسكن یا ام آر آی در مركز انجام خواهد شد. برحسب میزان پاسخ به درمان جلسات بعدی عمل رادیوكموآمبولیزاسیون تعیین خواهد شد.