Info @ pardisnoor.com
تلفن :۹۱۰۰۸۸۰۸-۰۲۱
۰۲۱-۹۲۰۰۸۸۰۸
تلگرام : ۰۹۱۹۸۰۱۶۴۰۰
بخش سی تی سیمولیشن

بیماران رادیوتراپی انکولوژی حداقل یک روش شبیه­ سازی قبل از شروع دوره پرتودرمانی دارند. شبیه­ سازی سی­تی فرآیندی است که قبل از درمان رادیوتراپی برای تعیین اندازه، شکل و محل تومور انجام می­شود. در مرحله شبیه ­سازی پرتودرمانی، تصویربرداری سی­ تی همراه با وسایل کمکی مانند خالکوبی پوست، عکس و ابزار کمکی بی­حرکت کننده استفاده می­شود. زمان تقریبی انتظار برای فرآیند شبیه­ سازی اولیه ممکن است تا حدود یک ساعت و نیم طول بکشد. در این مرحله شما با کارشناسان پرتودرمانی که از نزدیک با پزشکان رادیوانکولوژیست و فیزیسیست­ها کار می­کنند ملاقات خواهید کرد. در مرحله آماده ­سازی، تیم حرفه‌ای ما تمام اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که موقعیت شما برای درمان‌ها به­ صورت روزانه مناسب و قابل­ تکرار است. پس از توضیحات اولیه، از بیمار یک سی­ تی اسکن برای ایجاد تصاویر سه بعدی جهت طراحی درمان گرفته می­شود. این تصاویر جهت مشخص کردن تومور و نواحی اطراف توسط انکولوژیست مورد استفاده قرار می­گیرد.CT  شبیه­ ساز زیمنس مرکز پردیس دارای بزرگترین حفره در نوع خود بوده .

که به­ طور ویژه برای طراحی درمان ساخته شده است. در این مرحله از درمان بیمار، با توجه به علائم قرار گرفته روی پوست، تصاویر با مختصات دقیق جهت آدرس ­دهی حین درمان آماده خواهد شد.

 

علائم دائمی پوست

 پس از انجام تصویربرداری، نقاط آدرس­ دهی روی پوست بیمار خالکوبی شده تا در حین درمان مورد استفاده قرار گیرد. در برخی موارد ممکن است عکس‌هایی از ناحیه درمان و موقعیت مکانی بیمار روی تخت برای ثبت موقعیت بهتر در روز درمان گرفته می‌شود تا

پرتودرمانگر بتواند موقعیت را به­طور دقیق در طول دوره درمان بازتولید کند.

 

Crosshair represents position of OBI isocenter created in the center of... | Download Scientific Diagram

 

ابزار بی­حرکت­ کننده

در طول فرآیند شبیه‌ سازی، ممکن است از ابزاری برای تثبیت بخش‌های آناتومیک خاص بدن و کاهش حرکت بیمار در طول درمان جهت به حداقل رساندن حجم بافت سالم در مسیر پرتو و قرارگیری بافت هدف در موقعیت دقیق درمانی استفاده شود. شایان ذکر است که این ابزار در کل طول درمان استفاده خواهد شد. از جمله این ابزار می­توان به تخته یا فوم تنظیم شیب قفسه سینه، فریم سر، ماسک­های ترموپلاستیک جهت ثابت کردن سر و گردن و یا اندام­ها و کیسه‌های وکیوم برای قالب­گیری از بدن بیمار اشاره نمود.

 

ماسک­های ترموپلاستیک با استفاده از یک مخزن آب گرم، نرم شده و پس از کشیدن روی صورت بیمار شکل داده شده و به آرامی با سرد شدن قالب سر بیمار را می­گیرد که به ثابت بودن بیمار در حین درمان کمک می­کند. کیسه­های وکیوم هم در روز تصویربرداری زیر بدن بیمار قرار گرفته و با استفاده از پمپ های مخصوص ، هوای درون کیسه تخلیه شده و کیسه با سفت شدن قالب بدن بیمار را خواهد گرفت .

 

 

 

بعد از اتمام شبیه­ سازی، مرحله کانتورینگ، پلنینگ و کنترل­ کیفی درمان توسط پزشک و تیم فیزیک ظرف یک تا دو هفته انجام شده و برای شروع درمان با شما تماس گرفته خواهد شد.

با ورود به مرکز برای شروع درمان، برای شما پرونده الکترونیک تشکیل شده و مراحل درمان توسط همکاران ما برای شما تشریح شده و فرآیند درمان شما آغاز می­شود. در اتاق درمان شما در وضعیت درمانی قرار گرفته و بر اساس علامت­ گذاری روز شبیه­ سازی روی تخت درمان بر اساس وضعیت از پیش تعیین شده در روز شبیه­ سازی دراز می­کشید. همکاران ما پس از کنترل دقیق موقعیت و آدرس ­دهی روی بدن شما خط­ کشی اولیه انجام داده و پس از تصویربرداری در اتاق درمان، خط­ کشی­های نهایی را انجام داده و از چسب­ هایی روی بدن شما استفاده می­کنند که در جلسات بعدی درمان مورد استفاده قرار می­گیرند. به هیچ عنوان سعی در پاک کردن این علائم در حین فرآیند درمان نداشته باشید و هرگونه تغییری را به همکاران ما گزارش نمایید. در مدت درمان، به تناوب از شما تصویربرداری دوره­ای در حین درمان انجام خواهد شد.