Info @ pardisnoor.com
تلفن :۹۱۰۰۸۸۰۸-۰۲۱
۰۲۱-۹۲۰۰۸۸۰۸
تلگرام : ۰۹۱۹۸۰۱۶۴۰۰
کلینیک رادیو فرکوئنسی ندولهای تیروئید

 

تیروئید 

تیروئید یک غده  شبیه  بال پروانه است که  در قسمت جلوی گردن قرار گرفته است .
این غده هورمون تیروکسین و تری یدو تیرونین تولید و بداخل خون ترشح  می کند .   سرعت کار و تولید انرژی در بدن بر عهده این هورمونها می باشد

این هورمونها سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند مانند:

– مقدار مصرف کالری
– احساس گرما
– تنظیم وزن  

 

 

ندول یا گره تیروئید

توده های روی غده تیروئید را گره یا ندول تیروئید می نامند بیشتر ندولها غیر سرطانی بوده و نیازی به درمان ندارد. 

اما در بعضی موارد گره های تیروئید می تواند مقدار زیادی هورمون تولید می کند که باعث اختلال در عملکرد غده تیروئید می شود .



علائم ندولهای تیروئید

– احساس درد در ناحیه گلو
– سختی در بلع غذا
– سختی در تنفس
– ایجاد حالات عصبی , تپش قلب , تعریق زیاد
– احساس خستگی افسردگی
– یبوست 

 

 

راههای تشخیص 

– آزمایش خون
– انجام سونوگرافی و در صورت لزوم سی تی اسکن یا اسکن هسته ای
– نمونه برداری (FNA) 


هدف از نمونه برداری،تشخیص دقیق ماهیت ضایعات می باشد که  با بررسی پاتولوژی نمونه برداشته شده،حاصل می شود . با تشخیص صحیح نوع ضایعه امكان تصمیم گیری در مورد نوع درمان آن میسر می گردد. به عنوان مثال اگرضایعه ای در كبد دیده شود،نمونه برداری می تواند بدخیم یا خوش خیم بودن آنرا تعیین كند. ضایعات خوش خیم معمولا”نیازبه اقدام بیشتری نداردولی ضایعات بدخیم را می توان بكمك امواج رادیو فرکوئنسی درمان نمود .

 

 

سوزاندن ندولهای تیروئید با امواج رادیویی (رادیو فركوئنسی ابلیشن Radiofrequency Ablation)

ندولهای تیروئید پدیده شایعی در جمعیت كشور ما می باشد و معمولا بوسیله اولتراسونوگرافی میزان تشخیص بطور قابل توجهی افزایش می یابد.

بیشتر ندولهای تیروئید خوش خیم هستند اما برخی از این ندولها بدلایل زیبایی ، علائم بالینی مانند درد و یا ترس از تبدیل شدن به انواع بدخیم باید درمان شوند. درمان اصلی ندولهای خوش خیم تیروئید جراحی و یا دیگر درمانهای پزشكی می باشد. اما جراحی عوارض خاص خود را دارد. همچنین بهتر شدن هورمون تیروئید بدنبال درمانهای هورمونی مهار كننده ندولهای تیروئید هنوز موردبحث است. بنابراین روش های غیر جراحی كم تهاجمی مانند تزریق الكل (اتانول ابلیشن) و سوزاندن بافت با لیزر (ILP) نتایج خوبی را نشان داده اند.

سوزاندن بوسیله امواج رادیویی (RFA) یك تكنیك كم تهاجمی است كه برای درمان ضایعات خوش خیم و بدخیم در بسیاری از بیماریها استفاده می شود. این تكنیك بدلیل كاربری آسان و كنترل ناحیه مورد نظر امروزه مطرح و مورد استقبال است که  اخیرا در ندولهای تیروئید، RFA جهت درمان عود سرطان  و ندولهای خوش خیم تیروئید استفاده شده است. در چندین مطالعه منتشر شده ثابت شده است كه سوزاندن با امواج رادیویی در كاهش حجم ندول و تخفیف مشكلات كلینیكی بیمار موثر است. میانگین كاهش حجم ندول 46.3%- 79.7% تا 6 ماه پس از RFA گزارش شده است.

از مزایای مهم این روش می توان به عدم تغییر صدا، سوختگی پوست، تشكیل هماتوما ، آسیب به اعضای حیاتی گردن و عفونت در بیمار اشاره نمود .