Info @ pardisnoor.com
تلفن :۹۱۰۰۸۸۰۸-۰۲۱
۰۲۱-۹۲۰۰۸۸۰۸
تلگرام : ۰۹۱۹۸۰۱۶۴۰۰
کلینیک نمونه گیری از جفت جنین CVS

نمونه گیری (CVS)

نمونه گیری از جفت جنین به جهت تشخیص قبل از تولد انجام می شود . این نمونه از جفت جنین گرفته می شود. اطلاعات ژنتیكی جفت مشابه جنین بوده  و با بررسی آن امكان تشخیص اختلالات ژنتیكی میسر می گردد.

 

نمونه گیری (cvs)

جفت جنین

جفت یك بافت جدا از جنین بوده و بوسیله بند ناف به جنین متصل می باشد. جفت درون رحم قرار گرفته و به جداره آن چسبیده است. وظیفه جفت تغذیه جنین از طریق ارتباط با سیستم خونی مادر می باشد . برخلاف تصور برخی از افراد به هیچ وجه نمونه گیری ازسطح بدن  جنین انجام نمی شود و تحت هدایت دستگاه سونوگرافی مستقیما از جفت جنین گرفته می شود .

 

PLACENTA

 

سن حاملگی مناسب جهت نمونه گیری از جفت جنین 

مناسب ترین سن نمونه گیری  از جفت جنین هفته 10 الی 12 بارداری می باشد. نمونه گیری در سن حاملگی كمتر از 10 هفته توصیه نمی شود زیرا احتمال خطر سقط بیشتر می شود .


روش انجام نمونه گیری از جفت جنین

نمونه گیری از جفت جنین در این مركز از طریق سطح پوست شكم انجام می شود. ابتدا به كمك سونوگرافی ضربان قلب جنین بررسی شده و سپس موقعیت جفت و ضخامت آن تعیین می گردد و تحت هدایت سونوگرافی سوزن مخصوص نمونه گیری وارد جفت شده و نمونه گیری انجام می شود.

نمونه گیری بدون بیهوشی و صرفا با بی حسی موضعی انجام می شود. بی حسی موضعی دردی شبیه به تزریق آمپول عضلانی داشته و براحتی قابل تحمل می باشد .

 

 

 

نمونه گیری منجر به آسیب جنین نمی شود

نمونه گیری از جفت, توسط پزشک متخصص وبا تجربه انجام می شود،و با توجه به اینكه سوزن صرفا وارد جفت می شود لذا هیچگاه منجر به آسیب مستقیم به جنین نخواهد شد.
بدنبال نمونه گیری از جفت امكان سقط جنین وجود دارد كه این میزان در مراكز مختلف دنیا بین 2 تا 4 % می باشد. در بررسی بعمل آمده از  بیماران این مركز میزان سقط جنین كمتر از 2%  بوده است كه این آمار كمتر از مراكز خارج از كشور می باشد.


مشکلات بعد از نمونه گیری

بدنبال نمونه گیری ممكن است لكه بینی و یا خونریزی و یا آبریزش ایجاد شود كه معمولا خود بخود بهبود یافته و نیاز به داروی خاصی نباشد.

در افرادی كه سابقه سقط جنین و یا خونریزی ندارند، بعد از نمونه گیری نیاز به 24 ساعت استراحت  در منزل می باشد.اما افرادی كه سابقه سقط و یا خونریزی دارند، نیاز به استراحت بیشتری می باشد .


تعداد جلسات نمونه گیری

در اكثر موارد در یك جلسه  به میزان كافی از جفت نمونه تهیه می شود. اما در برخی از موارد بعلت كم بودن نمونه جفت , وجود بافت مادری در نمونه و یا مشكوك بودن جواب آزمایش نیاز به تكرار نمونه گیری می باشد .

 

آمادگیهای لازم

زدودن موهای زائد ناحیه رحم
همراه داشتن معرفی نامه آزمایشگاه
حضور یک همراه جهت انجام امور اداری

 

ناشتایی و قطع دارو 

بهتر است صبح روز نمونه گیری صبحانه سبك میل شود. در صورتیكه داروی خاصی به تجویز پزشك معالج مصرف می نماید،  مطابق معمول داروی خود را در روز نمونه گیری مصرف نماییدو نیازی به قطع دارو نمی باشد .